lørdag 4. juni 2011

Irisen i sitt Ess




IRIS I HAGEN MIN





Vakker er den, irisen med sitt like vakre bladverk!
Jeg har bare 2 typer Iris..Sibirica og Germanica. Og de blomstrer nå for fullt, og er på sitt vakreste:












Den blå, Iris Sibirica, var noe av "fangsten" fra Mandagens "PLANTE-RAID"
Den kremgule Iris Germanica fikk jeg av noen som ijen hadde gått den av en nabo. Jeg skal skaffe meg flere, har fått utrolig sans for denne vakre stauden!


Noen som vet hvor utvalget av Iris er bra?


24 kommentarer:

  1. Che meraviglia di iris! Buon proseguo! Ciao Helene cara
    Lucia

    SvarSlett
  2. Nydelige Iriser du har!
    Ha en deilig dag! :)

    SvarSlett
  3. Så skjønne Iris!
    Synes de blå var helt nydelige:))
    Ønsker deg ei flott helg, kos deg masse!

    SvarSlett
  4. Så nydelige Iris du har.
    Synes Iris er så vakre, men av en eller annen grunn får jeg dem ikke til.
    Plantet mange ifjor, men ikke en eneste har kommet.
    Ønsker deg en fin helg, nyt den og kos deg masse.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  5. Hei Helene! SÅ vakre dei kvite irisane var!! Eg har berre blå i min hage, men dei er fine dei òg. Trur eg må prøva å skaffa meg slike kvite altså. Flotte staudar ja, enig med deg! :-) Ha ei fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  6. Hei Helene.
    Tusen takk for koselige
    komentarer og at du vil
    følge min blogg koselig det :)
    Nydelige Iriser,har også fått
    sansen for disse skjønnhetene her.
    Flott blogg du har,mye å se og lese.
    Ønsker deg en fin helg iJuni.
    Ellaklem :)

    SvarSlett
  7. These two-toned or patterned irises are new to me, though irises are very familiar flowers in Japan since ancient times. Yellow ones are sweet and mellow, but I prefer blue ones. Thank you for sharing.

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  10. Iris - De er utrolig flotte og snirklete og veldig svulstig oppbygget! Jeg kjenner godt til følelsen å ville bygge opp et bed eller få tak i flest planter som du er veldig begeistret for.Lykke til! Min erfaring er at det er best å bruke litt lengre tid på å skaffe seg plantr og komponere dem sammen. Lykke til og takk for at du vil følge meg - jeg skal følge deg også.

    SvarSlett
  11. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  13. Superfine iris! Blomstene er helt nydelige, og jeg synes bladene også er dekorative og fine.
    Jeg har bare to typer iris i hagen, den vanlige lilla som jeg har mange tuer av, og den ville gule.

    Fortsatt god helg :)

    SvarSlett
  14. Å før noen nydelige Iris du har, æ får ikke til denne planten, den og påskelilje trives ikke hos mæ......
    Ha en fin Lørdagskveld, Hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  15. åh, så fine de var da! :) Sånne vil jeg også ha ;) God helg! :)

    SvarSlett
  16. Nydelige iriser - spesielt den kremgule!
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  17. Fantastisk flotte blomstebilder. Til glede og fryd. Takk for at du delte dette med oss.

    SvarSlett
  18. Kjempefine!
    Sibiririsen jeg har her står litt for tett tror jeg, også er den mer lilla enn blå. Kjempe flott i sånn blåfarge!

    Også lurer jeg litt på om det ikke var en gul iris som har dukket opp i hagen i dag. Må bort og titte nå når ungene skal sove :)

    SvarSlett
  19. Hej Helene.
    Super flotte billeder af nogle smukke iris.
    Jeg har kun gule iris i min have.
    Utroligt så langt alle blomsterne er fremme i Norge:)
    Ha´en god lørdag aften.
    Knus Henne Bente

    SvarSlett
  20. Så flotte bilder.
    Tusen takk for at du vil følge min blogg videre..sett pris på det.
    Ha ei fortsatt fin helg.
    Mari Johanne

    SvarSlett
  21. De er nydelige - og jeg har akkurat de samme :))) Selvsagt kommer det bilder av roser - du har vel litt å vise frem du også etterhvert. Deilige dager! Hanne

    SvarSlett
  22. Underbare Iris, de er noe av det flotteste blomster som finnes synes jeg :)

    SvarSlett
  23. Hei Helene
    Ja Iris er nydelig, har blå selv, og har ventet på at de skal blomstre. I dag hadde den første sprunget ut, moro. Jeg har delt dem, og har dem fem forskjellige steder i hagen. de sprer seg så raskt. Ha en fin søndag!
    Klem Merete

    SvarSlett
  24. Hej Helene,
    Iris sib. er min absolutte favorit i haven - juni er derfor min yndlingshavemåned.
    På min blog kan du fra nu af se de forskellige Iris Sib. som jeg har og der er også links til div. netplanteskoler hvor du kan købe hundredevis af forskellige planter.
    Indenfor EU der kan vi frit købe over landegrænser - ved ikke hvordan det er med indførelse af planter til Norge ? Jeg har købt Iris Sib. i DK og U.K.
    Hilsen Berit fra Irishaven - DK

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)