mandag 30. mai 2011

Dagens PlanteFangst!


Idag har jeg skaffet meg en del nye planter. GRATIS! Jeg har nemlig vært på plante-raid på et sted hvor det tidligere sto et hus. Det har brannvesenet brent ned, i forbindelse med et industriområde som skal utvides.
Jeg tenkte det passet bra å snoke litt der idag, siden jeg likevel skulle forbi der  da jeg var bedt bort på lunch hos ei venneinne.
Jeg slang med spade, en stor sinkbalje og noen tomme potter og dro avgårde.




Da jeg kom frem, ble jeg så ivrig at jeg glemte helt å ta bilder... Gikk bare rundt og gravde, hi hi! Her er noe av fangsten, Som jeg foreviget da jeg var hjemme igjen:


Iris Sibirica - litt slapp etter den "hardhendte" behandlingen

Jeg var så heldig å finne Sibir-Iris, Hvite og Lilla Syriner...... Syrinplantene som jeg klarte å grave opp var såpass små at det ikke var blomster på dem. Men med et nytt sted å vokse, og med litt pleie og omsorg, tenker jeg de blir fine etterhvert:o)




Rundt Syrinene var det fullt av Gravmyrt, og det passer veldig fint, da denne syrinen skal stå i en fjellskråning:o)



Jeg fant også et teppe med nålephlox som skal få plass i fjellbedet:o)

Jeg har fått plantet Syrinbuskene og Irisen, og kommer med Iris-bilde når knoppene har sprunget ut...



9 kommentarer:

  1. En herlig historie. Litt som Espen Askeladd dette: Jeg fant, jeg fant.
    Flotte bilder av mange herlig blomster. Gratulere med nye blomster i hagen.

    SvarSlett
  2. Ja dette var en flott fangst! Tenker du var litt av et syn der du snoket i vei med spade og zinkbalje på slep, hihi;))

    Og da fikk du deg syriner med rette ønskefargen, fine :)

    Good kveld, klem fra Ingrid Andrea

    SvarSlett
  3. Så gøy! Gratulerer med fangsten. Det blir jo som en skattejakt for oss hagegale. :)
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  4. berit bergquist30. mai 2011 kl. 23:15

    ja, dufinner nå alt au!

    SvarSlett
  5. Dette var jo rene skattejakten!
    Syns jeg ser deg for meg med zinkbaljen..herlig!
    Og for en fangst..de nydeligste blomster!
    Takk for koselig hilsen♥
    du gjør meg glad!
    klem Anne

    SvarSlett
  6. Flowers on the verge of blooming, irises and the purple one in the first photo, are special to me. The photos are fabulous with shadows and reflections.

    SvarSlett
  7. Hej Helene.
    Skøn med gratis planter - så pyt med at man evt. selv skal grave dem op.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
  8. Hei Helene. Tusen takk for den hyggelige kommentaren om min blogg:) Du har selv to veldig fine blogger. Så bra at du har en blogg om Asberger også! Gratulerer med gratis planter;) Klem Ellen

    SvarSlett
  9. Så heldig du er! Jeg drømmer også om å finne noen gamle syriner jeg kan ta avleggere av. Det pleier å gå bra det. Og så elsker jeg Gravmyrt, de er vakre både med og uten blomster!!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)