søndag 26. juni 2011

Grillmat og tilbehør



Denne helgen har vært herlig, med brukbart vær, og vi har tilbragt mye tid på uteplassen. Opphold og behagelig temp har gitt anlednig til å tilbrede middager på grillen. Jeg elsker tilbehør til grillmaten, gjerne salater og hjemmebakte baguetter.








Jeg lager ofte en oljebasert potetsalat, som et alternativ til den "tradisjonelle" Potetsalaten med Majones/rømme. Denne er også veldig god til spekemat!


Helenes Sommer-potetsalat


Her har du oppskriften:

HELENES SOMMER-POTETSALAT

6-8 mellomstore poteter
1 rødløk
Ca. 1/2 glass Apetina fetaost (eller mengde etter smak)
litt olivenolje
litt soltørkede tomater
(event. litt oliven)
Frisker urter f.eks. timian
Kok poteter med litt salt og avkjøl
Kutt løk, soltørkede tomater og urter.
Bland sammen med oljen. Bruk gjerne litt av oljen til fetaosten. den gir veldig god smak.

Kutt poteter i litt store biter, sommerpoteter beholder du skallet på.
Hell oljeblandingen med potetene.
Hvis du vil ha litt hvitløk i, bruker du et fedd som finhakkes og blandes i.
Sett i kjøleskap minst en times tid før servering.
Mmm..kjempegodt:o)

Nybakte urtebaguetter er også smaskens...
Helenes urtebaguetter
OPPSKRIFT - URTEBAGUETTER


Ingredienser
5 dl. lunkent vann
 1 pk. tørrgjær
 2 ss. olivenolje
  2 ts. salt
11-12 dl. Hvetemel - Bytt gjerne ut 1/3 av hveten med durumhvete
1ss. grønn pesto
Finhakket frisk oregano
Finnhakkede soltørkede tomater
Hvitløkspulver etter ønske (event. 1 fedd finhakket hvitløk)

Tilberedning
Bland tørrgjær i lunkent vann. Hell væsken i bakebollen og tilsett olje, salt,urter og mesteparten av hvetemelet.
Bland alt godt og tilsett mer hvetemel etter behov, til deigen er smidig, blank og så vidt slipper bollen.
Dekk den til og la deigen heve til dobbel størrelse.
Ta deigen ut på lett melet benk. Ikke kna, men del den i 4 like store deler. Rull til lange pølser som passer stekebrettets størelse.Legg baguettene, med god avstand mellom hver, på smurt eller bakepapirkledd ovnsbrett. skjær noen skråsnitt i dem.
La dem heve utildekket i et trekkfritt rom i 25-45 minutter.
Forvarm stekeovnen til 250 grader.
 Stek dem midt i ovnen i ca. 10 minutter.
Ta brettet ut av ovnen og pensle baguettene med kaldt vann. Slå av ovnen og la baguettene stå i ovnen i ytterligere 15-20 minutter.

Serveres lunkne med godt smør på.
Nam nam..smaker herlig:o)

Så, til slutt: Jeg MÅTTE bare prøve ut en oppskrift som jeg fant  hos Anne Karin som har den superflotte bloggen HVERDAGSLIVET Hun har oppskrift på en nydelig Brokkoli-salat som jeg laget nå i helgen - ..jeg kan love at den smaker herlig!

Oppskriften finner du H E R

BON APETIT!

Ønsker alle Dere søte, trofaste lesere en flott ukestart! Mange av Dere har vel begynt på ferie, tenker jeg :o)










11 kommentarer:

  1. Mmmm... Her var det mye snadder!!!!! :)

    SvarSlett
  2. Hej Helene

    Sikke nogle flotte billeder fra i går af dine smukek blomster. Jeg elsker din orange lilje.

    Du tager dejlige billeder.

    Knus fra Ulla

    SvarSlett
  3. Nam, dette hørtes godt ut. Vi har brukt helgen på å jobbe med det nye uterommet vårt.

    SvarSlett
  4. Dette ser så godt ut:)
    Tusen takk for at du deler de herligste oppskrifter med oss:)
    Ha en fin uke, klem Hanne

    SvarSlett
  5. Det så jammen meg deilig ut!
    Tror jeg må prøve den oljebaserte potetsalaten nestegang vi skal grille. Er lenge siden jeg har prøvd meg på noe sånn, men det er jo så godt :)
    Klem Lene

    SvarSlett
  6. For et fantastisk måltid; der alt er laget fra bunn av!
    Nå er det grilltid og utekos!
    Jeg vil gjerne prøve din potetsalat!
    Takk for oppskriften!
    Ha en fin ny uke!
    klem fra Jorunn:)

    SvarSlett
  7. Hei Helene! Endelig fant jeg bloggen din, det har virkelig vært detektivarbeid! Du hadde lagt deg til min blogg, og jeg ville gjerne følge på. Liker bloggene dine, så jeg skal følge deg på din andre også. Maten du har laget i helgen så bare helt vanvittig god ut. Så på den haven din, herlighet!!!
    Ha så en flott dag.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  8. Så mye godt! Må bare prøve baguettene dine, så kjempegode ut. Et tips er å bruke fersk gjær i stedet for tørrgjær, syns sluttresultatet blir mye bedre da .Ha en fin uke, nå er det nedtelling til ferie :)

    SvarSlett
  9. Nam, her var det mye godt! neste gang vi griller skal jeg prøve den potetsalaten. Ønsker deg en god dag :)

    SvarSlett
  10. Mmmm! Her var det mye godt! Skal prøve meg på baguettene og potet salaten din:)Det så bare kjempe nydelig ut! Jeg elsker godt mat:) Kjøttet lar jeg ligge, har vært vegetarianer i 13 år;) Ønsker deg en god uke. Klem Ellen.

    SvarSlett
  11. Fikk rent ut sagt vann i munn av disse bildene! Må bare prøve de oppskriftene du har lagt ut. Nydelige nærbilder i innlegget over også, lurer på om jeg må ha meg et nytt kamera... :-)
    Ønsker deg en fortsatt deilig uke!

    Klem Tone

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)