tirsdag 21. juni 2011

Mitt hemmelige Jordbærsted...



Mmmmm..markjordbær!! Ingen ting er så godt og sommerlig som dèt!
Jeg har noen "hemmelige" steder, hvor jeg hver sommer plukker masser av disse røde, søte, uimotstålige bærene!


Hittil i år, har jeg plukket ca. halvannen liter, og mer skal det bli! Det er nemlig veldig mye kart og blomster ennå, så det er lite modent foreløpig. Men på solrike plasser finnes modne, mørkerøde bær!



Jeg pleier hvert år å fryse ned en god del markjordbær. De holder smaken like fint etter å ha væert fryst, i morsetning til de store jordbærne. Vi har da markjordbær gjennom hele vinteren. Disse søte, små bær egner seg ikke til syltetøy. De mister smaken av å koke. Men noe de er gode til, er krem. MARKJORDBÆRKREM!! Det er favoritten her i huset:o)

Oppskriften er enkel. Det lages på samme måte som multe-krem....



HELENES MARKJORDBÆRKREM  (til ca. 4 personer)

3 dl. fløte
                                            3-4 ss sukker                                            
2 ts. vaniljesukker
Piskes til krem.
Ca. 1/2 liter markjordbær,
Som røres med sukker. (Jeg synes det trengs ganske mye sukker i bærene, men det er bare å smake det til som det passer deg best)

Bland sammen rørte jordbær med kremen
Spar noen jordbær til pynt på toppen:o)


Mmmmmm!  Kjempegodt!!


Prøv - og du er hekta!

Velbekomme:o)





10 kommentarer:

  1. Så fint bildcollage du gjort med de underbara smultronen - ja, dessa bär är verkligen goda!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlett
  2. Du kan virkelig friste! Det så bare så godt ut. Nydelige bilder!

    SvarSlett
  3. Så lekre bilder! Røde bær, blomst og det grønne ser skikkelig sommerlig og friskt ut! Den jordbærkremen ser også veldig fristede ut! Jeg har markjordbær i nærheten og skal prøve oppskriften:-)

    SvarSlett
  4. Så nydelige bilder av markjordbær!
    De ser så fristende ut!
    Ha en fin dag!
    klem fra Jorunn

    SvarSlett
  5. Look at that !! delicious !!!...have a nice day..i am off to work now...love Ria...xxx...

    SvarSlett
  6. Mmmmm!! Det så kjempegodt ut! Heldige deg som har et slikt sted å plukke bær:) Nydelige bilder også:) Klem Ellen.

    SvarSlett
  7. Nam nam..det så godt ut, æ har også en plass hvor det finnes markjordbær her, men der er det bare litt , en sonn smakprøve :)
    Du har tydeligvis en plass med masse bær, heldig du e, skikkelig sommerbilder du viser av jordbæra, ha en fin tirsdag, Lisbeth :O)

    SvarSlett
  8. Herlig! Nå kom sommerfølelsen for fullt :)

    SvarSlett
  9. Nå fikk jeg virkelig vann i munnen..
    dette så fristende ut!!!!
    Heldige du som har dine små hemmelige jordbærsteder..
    Nydelige bilder!
    Minnet meg om barndommens dager..
    Klem Anne

    SvarSlett
  10. Mmmmm..markjordbærkrem, dette må prøves :)
    Takker for hyggelig kommentar inne hos oss,koselig å få deg som følger:)Vakker blogg du har, Helene den lever virkelig opp til navnet sitt, så her kommer jeg mer enn gjerne tilbake:)
    Klem Anne

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)