fredag 15. juli 2011

Vaskekjerringa på Rjukan





Jeg er alltid på jakt etter spesielle fotomotiver når vi er på farta. Da vi satt ute og spiste softis i Rjukan på mandag, kom jeg over denne dama her:

















 Det var damene bak den årlige Kjerringsveiven som hadde ideen til en vaskekone på sokkel. Hydro likte ideen såpass godt at de spanderte hele kunstverket på Rjukan by - som en gave i forbindelse med Rjukans 100-års jubileum som by i 2007. Statuen kostet 700 000 kroner og Rjukan kommune har spandert underlaget med brostein og «gulv» - til den nette pris av 250 000 kroner.

VASKEGULV
Steinblokka som statuen står på skal nemlig forestille et vaskegulv og kommer fra India. Steintypen er Bengal Blue og har både blå, rød og grå farger i seg. Gråskjæret skal vise hvordan gulv så ut etter at vaskekjerring på vaskekjerring hadde rengjort det år etter år.

Det er den anerkjente Billedhuggeren Kjell Grette Christensen som har laget statuen "Vaskekone" 

Ha en fortsatt fin dag!


6 kommentarer:

  1. Hvilken god ide, at finde specielle motiver. Og tak for historien bag. Vældig interessant

    SvarSlett
  2. Interessant historie! Fine bilder av vaskekjerringa! Dvergriddersporen i innlegget under var helt nydelig!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Hello!
    Jeg bare omlakkering bloggen din. Og det er veldig bra designet. Fotogrfías har også vakre og unike!
    Med din tillatelse, blir jeg en tilhenger av bloggen. Jeg inviterer deg til å besøke vår blogg og kommentere når du vil.
    Hilsen fra Spania!

    SvarSlett
  4. Hei igjen.Likte motivet ditt,og ja lyden på høytaleren på pc var av hihi.Riktig god tur til Thailand, har hørt mye fint om Jomtien,gleder meg til å se bilder..kleem Linn

    SvarSlett
  5. Fine bilder!
    Jeg er også alltid på jakt etter motiver, og de finner man overalt :)

    SvarSlett
  6. jamen bra at vaskekjerringa har fått statue også!
    Ellers: Du legger nå merke til alt Helene!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)