fredag 8. juli 2011

Planter til skyggebed



Inntil svalgangen ved ingangspartiet vårt er det skygge store deler av dagen.Denne delen er vendt mot nord, så sola skinner der bare om morgen og kveld. Da vi planla bedet der, tenkte vi at vi måtte ha planter som tåler skygge. Jeg startet med å plante 2 Tuhja Smaragd som en begynnelse. Jeg liker å ha noe vintergrønt.

Når man skal plante i et skyggebed, så trenger man ikke bare å plante planter som skal ha skygge. Det er mange stauder og busker som trives både i sol og skygge. Et eksempel på det, er høstphlox, som vi har hatt stort hell med i skyggen. Høstfloks har lett for å få meldugg når den står i sol. I skyggen holder den seg frisk og grønn, men blomstrer kanskje et par uker senere enn om den hadde vært plassert solfyllt. Det første som blomstrer i dette bedet om våren, er den blåblomstrete Krypjonsokkollen. Bladverket er veldig fint, med sin burgunderrøde farge.


Deretter kommer Akeleiene, som holder godt på det grønne bladverket gjennom hele sommeren, når den står skyggefullt..



Hosta er som kjent en plante som trives i skygge. Og de er virkelig flotte med sitt dekorative bladverk. Jeg er veldig glad i de hvitbrokede Hostaene. Det finnes utallige varianter, alt fra de med helt mørkt, blågrønnt bladverk, til de med lyse, gulaktige blader. Jeg har lært at jo mer gult det er på Hostaen, jo mer sol tåler den.

Her ser du litt forkjellige varianter av Hosta:


Forskjellige typer Astilber er også fine i skyggebedet. Jeg har en type med kremhvite blomster..


Hestemynthe (Monarda) er en duftende staude som finnes fra lys lilla til orange. Det er egentlig en urt. Den blomstrer i juli-august. Og trives i skygge. Jeg har Hestemynte i skyggebedet - i rosa/lillatoner.

Jeg pleier å fylle ut kantene i bedet med sommerblomster. Da er Flittiglise en fin skyggeblomst. Jeg liker de rosa, men her er fargevalget stort om du ønsker en annen farge. De finnes også i helt hvite. Jeg synes Flittiglise er fine i mellom Hosta!
De rosa Flittiglisene blir også flotte sammen med phlox'en, når den begynner blomstringen. De har omtrent samme fargen. Prikken over i'en er en staude Som heter Campanula Takesimana (Klokkeblomst). Min variant er hvit, men den finnes også i andre farger.
Alle bildene jeg har vist nå, er tatt til forskjellige tider på sommeren - fra Mai til midt i September. Visst går det en å ha et frodig og blomstrende skyggebed gjennom hele sommersesongen !

Ha en fin sommerdag!!












5 kommentarer:

  1. Veldig fint innlegg, Helene, interessant og lærerikt! Imponerende hvor godt komponert skyggebedet ditt er, og at det ser bra ut hele sesongen. Nydelige blomster og flotte hosta! Takk for mange tips til skyggeplanter.

    Ønsker deg en god helg!
    Klem :)

    SvarSlett
  2. Her var det mange fine tips til blomster som liker seg i skyggen! Det passer bra for oss som planlegger å anlegge et bed i skyggen neste år. Siden dette er vår første sommer med hage bruker vi denne sommeren til å se hva som kommer, også begynner vi med endringene neste år :)
    Vi har kjøpt oss hus på Tangen ved Husvik. Et herlig sted, så her stortrives vi :)
    Ha en finfin helg!
    Klem Anne-Gry

    SvarSlett
  3. For et flott bed!
    Nydelige bilder, jeg får bare mer og mer sansen for hosta.
    Ang. vasen i innlegget mitt, den er kjøpt hos den lokale blomsterhandelen, og siden det ikke er noe "merke" på den, aner jeg ikke hvilken leverandør det er...
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Takk for mange gode tips! Kjempefine bilder!! Skal handle inn til skyggebed i morgen og har skrevet ned navnet på mange av blomstene du viser:-))))
    Legger meg som følger!!
    Klem Siri

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)