mandag 4. juli 2011

Sankthansorm..

Ha du sett Sankthansorm før? Der er noen rare kryp som lyser i mørket. Det er ikke en venlig orm, altså, men den ser mer ut som en larve.


sankthansorm, , billeart i lysbillefamilien Lampyridae. Hannen ser ut som en vanlig bille, mørk brun, 11–12 mm, mens hunnen er vingeløs og ligner en billelarve, lys brun og 16–18 mm. Hun sender ut lys fra bakkroppen, og det veileder hannen. Også hannen og larven kan lyse, men svakt. Larven lever av snegler, mens de voksne ikke tar næring til seg. Den er lokalt vanlig i kyststrøk av Sør-Norge, og går også i Sør-Norges lavlandsstrøk nord til Vinstra.


De siste kveldene har vi hatt Sankthansorm på 3 forskjellige plasser i hagen. De dukker opp akkurat på de samme stedene hver kveld etter mørkets frembrudd. Vi ser den grønne lysprikken på lang avstand:o)




Her har jeg tatt bilde med blitz. Ikke særlig delikat å få inn, og kanskje opp i senga, hi hi!

Ha en fin dag!


6 kommentarer:

  1. Så herlig bilder av den lysende Sankthansorm!
    Mye nytt og lære om den i teksten din!
    Det er noen år siden jeg kom over den nede ved sjøen; der den hang i et tre. Ble overrasket over de fin lysende bildene jeg fikk!
    Ha en fin ny uke!
    klem fra Jorunn

    SvarSlett
  2. Oj! Gøy! Så artige bilder av et artig kryp :)

    Og så fint det er her inne hos deg i "nyrenoverte" omgivelser ;))Delikat!

    SvarSlett
  3. Hej. Flotte billeder. Jeg har aldrig set en sankt hans orm før. Tak for at dele de fine billeder

    SvarSlett
  4. Superfine bilder av den lille karen der, har aldri sett en sonn orm før, så selvlysende den var :-)
    Håper du får en fin ny uke, og at sola og varmen koser sæ ilamme dæ, før det gjør den her i Nord.
    Hilsen Lisbeth :)

    SvarSlett
  5. Så spennende. Men helt klart...ikke spessielt lekker ;)
    Da skal jeg jammen meg ta en titt ut i kveld når det blir mørkt, for å se om det lyser noe grønt i hagen her.
    Klem Lene

    SvarSlett
  6. Så herlig at du har fått fanget de med kameraet! Det var mange av de der jeg bodde før, men jeg klarte aldri å få bilde av de. Vakre med lys på stumpen, men ikke fullt så vakre i blitslyset ser jeg. ;) Likevel var det veldig spennende å se hvordan de lysende skapningene faktisk ser ut. :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)