torsdag 2. juni 2011

Frøken "RomantikkTakk!"

Denne vakre blomsten er mitt bidrag til Moseplassens konkurranse "Frøken Lilla"- 2011:
Frøken "RomantikkTakk"
 Dette er èn av mine favoritter i hagen! Rhododenron. Jeg husker ikke navnet på denne, for "lappen" er borte. Men vakker er den ihvertfall!
 Det finnes mellom 900-1000 arter av denne vakre planten. (!) Jeg har mange rhododendron oppe i fjellhagen min, og drømmer om at jeg èn gang skal få sitte under mine store "trær" av rhododendron og nyte en kopp kaffe...eller et glass vin..:o).. men det blir nok noen år til. Plantene vokser dessverre ikke så fort..

Rhododendron (også alperose, fra gresk: rhodos, «rose»; dendron, «tre») er en slekt i lyngfamilien. Det er en av de største slektene i planteriket. De fleste artene har fargerike blomster. Flere av artene er eviggrønne. De blomstrer på våren eller forsommeren og kort etter vokser nye blad ut. Rhododendron finnes som krypende fjellplanter, som små og store busker og som trær på opp til 30 m. Bladene kan være fra under en cm til nesten en meters lengde. Plantene er vanligvis saktevoksende


I vill tilstand finnes rhododendron i alle klimasoner fra tropene til arktiske strøk og fra havnivå opp til nesten 6000 m. Rhododendron er utbredt i det meste av Asia, inklusiv Japan, med hovedutbredelse i Himalayaområdet fra Nepal og Sikkim til provinsene Yunnan og Sichuan i Kina. De tropiske artene finnes mest i Indonesia, Malaysia, Filippinene og på Ny-Guinea der det vokser hele 164 arter. Ellers vokser det rhododendronarter i Europa og i Nord-Amerika og noen få arter helt nord i Australia. Det finnes ingen ville rhododendron i Afrika eller i Sør-Amerika

Så nå vet du dèt:o)

Vil DU være med på "Frøken Lilla", klikker du HER




10 kommentarer:

  1. For en vakker Frøken!
    Høres herlig ut å sitte under Rhododendronen engang.
    Lykke til i konkurransen.
    Ha en fin fredag.
    Klem

    SvarSlett
  2. Helt nyyydelig farge. Jeg drister meg til påstå dette er nok en Rhododéndron 'catawbiense grandiflorum' som du har her. Og er den mest vanlige typen her til lands, fordi den er svært villig, og vakkker er den også med sine store blomster. Derav grandiflorum, og oppkalt etter en indianer ved navn Catawbi! Den kan bli 2-3 meter høy. Så her skulle det bli helt perekt å sitte under etter hvert :0)

    Lykke til i konkuransen. Og en god dag skal du også ha :) Klem fra Ingrid Andrea

    SvarSlett
  3. Vakker er den, med sine lysende knallfargede blomster.
    Flott at dere er med på konkurranse :)

    SvarSlett
  4. Hei meg igjen :0)
    Ville bare si, jeg tar påstanden min tilbake!

    Jeg vet ikke hva for en vakring du har avbildet her,for ser ettrpå den har annen fargenyanse en min "lilla indianer".

    Var ikke meningen drive med vranglære ;)

    Klem,
    Ingrid Andrea

    SvarSlett
  5. Så nydelig! :) Jeg liker også rhododendron, og lilla er jo bare sååå fint :))

    SvarSlett
  6. Nydelig fargesterk kandidat. :)

    SvarSlett
  7. Nyydelig - lykke til i konkuransen :)

    SvarSlett
  8. Fantastisk lekker kandidat! :)
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  9. Rododendron er som en liten bukett i hver blomst, fantastisk!Lykke til!

    SvarSlett
  10. Så nydelig Rododendron!
    Lykke til i konkurransen!
    klem fra Jorunn

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)