mandag 2. mai 2011

Om å skape en hage...



Da vi bygget huset vårt for 8 år siden  begynte drømmen om en deilig hage å slå rot. Selvfølgelig var det spennende med nytt hus, men hagegal som jeg er, så var planlegging og opparbeiding av tomta noe jeg var ivrig etter å komme igang med.

Slik så det ut i begynnelsen:




Jeg valgte meg ut denne tomta fordi jeg så potensialet her, med fjell i bakkant. Her kunne jeg få den hagen jeg alltid hadde ønket meg- en hage i flere "etager", en hage med mange rom!

En ung bjørk vokste på siden av tomta, den skulle få stå:-)


Det første jeg gjorde var å renske i fjellet. Her skulle drømmen om en fjell/naturhage bli til virkelighet!
Det var ikke så mye å skryte av den første sommeren, men jeg hadde fått plantet noen få stauder:




Det var mye å ta fatt i, og for at det skulle se litt fint ut i førsten, plantet jeg masse sommerblomster:
Hobbygartner'n i sving!


Etterhvert har det begynt å vokse seg til. Jeg har stadig flyttet, byttet ut, fjernet og plantet.

Slik ser det ut etter et par-tre år:

Jeg fant ut at jeg kunne skjule litt av denne stein-ura med rohdodendron. Her ville det etterhvert vokse seg stort og fint!

Slik ser det ut nå:
 Og enda frodigere skal det bli med årene! Det er jo slik at man aldri blir ferdig med å forme hagen sin. Veien blir til mens man går, heter det. Og jeg går og går:-)

Hva plen angår, fikk vi sådd mellom huset og fjellet den første sommeren. Vi syntes det var viktig å ta det først siden det er på inngangs-siden av huset. Andre sommeren fikk vi belegnings-stein også, på denne sida av huset. Det begynte å se ut som noe:-)


For et par år siden fikk vi laget ferdig hagens inngangsparti samt sådd litt mer plen.
Her er bilder FØR og ETTER:


Når jeg tenker hage, tenker jeg ikke bare på hvordan den skal se ut, også hvordan den skal brukes. Hos oss er det barn, og de må ha litt plass for lek og utfoldelse.
Derfor har vi laget en plass med plen uten for mye bed og blomster. Der går det an å springe rundt å leke, spille fotball og hoppe på trampolina. Jeg  har plantet noen trær ved grensa til nabo'n, så vi får litt skjerming:-)


Bilde tatt 28 April 2011

Det er veldig greit å ha en plan med hvordan man skal dele inn hagen. Når det er gjort, er det bare å finpusse og kose seg år etter år. Man må stadig flytte og plante om ettehvert som man ser hvordan plantene vokser og utvikler seg. En annen viktig ting å tenke på, er at man burde lage en hage som blomstrer hele sesongen. Det er også en spennende utfordring å holde på med:-)


Jeg gleder meg til fortsettelsen...

♥ ♥ ♥











3 kommentarer:

  1. Dere har hatt litt av en jobb, med et fantastisk resultat! Så nå kan dere bare nyte det gode hageliv;)

    Ønsker deg en deilig dag, klem fra meg :0)

    SvarSlett
  2. Utrolig fint - både hage og hus! Ser dere har en hage som ligner en del på min med mye fjell. Jeg har også rensket fjellet, men ikke fått plantet ennå.. tror jeg må frigjøre meg litt fra (tvangs)tankene om at alt må planlegges så veldig først. Det går jo greit å flytte på ting etterhvert som du sier :-) Ser dere har laget mange "rom" i hagen. Det er litt av trikset for å få en koselig hage!

    SvarSlett
  3. Very special landscape and the pictures are delightful. Very beautiful and unusual!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)