mandag 2. mai 2011

Ikke la deg lure!



Jeg vet hvor ivrig man kan være (inkludert meg selv) med å plante ut i krukke og balkongkasser, nå som Mai er her! I år har det jo nesten vært sommer allerede i April.


Veldig mange stormer til Gartneriene for å handle sommerblomster i sin iver etter å pynte opp til bl.a. 17.Mai. Nå er det ingen ting iveien for å plante ut allerede nå, men pass på å ta plantene inn om kvelden. Det kan bli veldig dyrt for deg om det skulle bli nattefrost og sommerblomstene ikke er beskyttet. Jeg er vet at de fleste av oss er klar over dette, men jeg synes ikke det skader å repetere det:-) TA BLOMSTENE INN OM KVELDEN!

Det er verre med stauder og busker/planter som har fast plass i hagen året rundt. Ikke lett å ta inn nattastid! Noen planter tåler litt nattefrost, andre ikke. Jeg tenker da spesiellt på planter som har begynt å blomstre eller står i knopp. Det er jo da faren er der!
En plante som er spesiellt vàr mot frost er Rohdodendron. Blomstene skades eller visner om de fryser.
Et tips er å legge et teppe (gjerne ullpledd) over om natten hvis det er fare for frost om natta. Jeg har noen tidligblomstrene Rodhodendron og Azalea-typer som jeg er ekstra redd for at skal få frostskader.


Jeg legger ALLTID et dekke over om kvelden på denne tiden av året!


Veldig effektivt!
UHUUUH! Et spøkelse i hagen....;-)

1 kommentar:

  1. Hei Helene :) Takk for besøk og kommentar på bloggen min. Hyggelig å finne bloggen din også :) For en fantastisk hage du har laget!! Og for en blomsterprakt. Gleder meg til å følge hagen din gjennom sesongen.

    Takk for tips og gode råd i denne posten. Jeg har enda ikke plantet ut sommerblomster i utekrukkene, de er fortsatt fulle av påskeliljer fra påske. Men nå klør det i fingrene, så det blir nok plantet til 17. mai.

    Ha en fin dag videre :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)