torsdag 14. juni 2012

TETT PÅ: HONNINGKNOPPURT

Jeg fikk lyst til å vise dere en staude jeg har i hagen som heter Honningknoppurt Denne har en sånn nydelig, klar blåfarge.
Stauden vokser villt enkelte steder i Norge.

Hos meg er den nettopp avblomstret, men jeg har selvfølgelig foreviget den . . .


Himmelsk vakkert . . .






Ekstra vakker er blomsten i knopp og når den er iferd med å åpne seg . . .


Det finnes mange typer knoppurter, bl.a. Filtknoppurt, som er purpurfarget og Kjempeknoppurt, som er gul. Alle typene er å få kjøpt på hagesentere.

Det var dagens blomst ifra meg:o)
Ha en fin kveld, alle sammen! 

25 kommentarer:

  1. Och den blir ju alldeles extra vacker med hjälp av dina bilder!

    I Sverige heter den Blåklint.

    Ha det gott Helene!

    SvarSlett
  2. Å så nydelig blått lite bustehode.
    Marit.

    SvarSlett
  3. Czy jaśniejsze, czy ciemniejsze płatki to nieważne, bo kwiatki są śliczne. Zdjęcia również mają bardzo ładne. Pozdrawiam.
    Är ljusare eller mörkare kronblad är ogiltiga, eftersom blommorna är vackra. Bilder är också mycket trevligt. Yours.

    SvarSlett
  4. Jeg har masse honningknoppurt,og syns den er nydelig!Hos oss kommer den i blomst akkurat nå i disse dager!Har også Filtknoppurt,og den er også herlig!Nydelige bilder du har tatt!

    SvarSlett
  5. awww, your photos are breathtaking! excellent photography.

    SvarSlett
  6. Det var himmelske fine bilder av honningknoppurt! Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld!:)

    SvarSlett
  7. Helt underbara blomsterbilder! En favorit även hos mig.

    SvarSlett
  8. wonderful flowers! :)
    http://tinaspicstory.blogspot.de/2012/06/orton-clouds.html

    SvarSlett
  9. Du verden, så fine bilder du tar!!! Honningknoppurt vokser i diket rett utenfor tomten vår og jeg har mer enn en gang tenkt tanken at jeg skal "stjele" en liten bit og ta inn i hagen. Forelöpig har jeg ikke gjort det, men det kommer nok til å skje snart:-)
    Ha en fortsatt fin torsdagskveld!
    Klem!

    SvarSlett
  10. Herlige bilder. Ja denne har en flott farge. Men, mine ligger klistret til bakken ved første vindpust eller regndråper!

    (jeg tror også at mange, helt feil, kaller disse for kornblomster)

    SvarSlett
  11. Sååå fina bilder av den vackra blåklinten!

    SvarSlett
  12. Nydelig blomst! Du tar lekre bilder. :)

    Ønsker deg en fin kveld! klem

    SvarSlett
  13. En flott staude som aldri svikter, men sprer seg villig! Min hvite blomstrer, men den blå står enda i knupper!

    Kjempe flotte bilder du har tatt!

    SvarSlett
  14. Himmelsk vakkert ja .. helt enig. :o)

    SvarSlett
  15. FLOTTE bilder, de er så vakre at jeg blir sittende å nyte. Min far likte ikke blomsten fordi den spredde seg sånn, men i hagen jeg hadde var den en velkommen plante:)

    SvarSlett
  16. SPECTACULAR! Unusual flower and very well photographed too!

    I Liked you on Facebook :)

    SvarSlett
  17. Nydelege bilder! Visste ikkje at den heite honningknoppurt sjølv om eg har masse av den i hagen. Fekk ein liten avlegger av ei no avdød tante av mamma for nokre år sidan og no har eg den nær sagt overalt. Det synes eg berre er bra, den er jo så fin. (I tillegg er minner den meg om den snille tanta til mamma). Her blomstrer nei no. Viss ein klipp av dei vissne blomane så forsett den å blomstre utover sommaren!

    SvarSlett
  18. Nydelig.
    Vakkert bustehode i blått.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2012/06/15/variabel-himmelsk/

    SvarSlett
  19. Dejlige billeder - i min byhave har jeg mange små hjælpere på 4-6 år og en af dem sagde glad at hun da godt vidste hvad den blomst hed..."Slange-tunge" :o)
    Når man ser på et af kronbladene, så forstår man hendes logiske tankegang.

    SvarSlett
  20. Oj, så vakkert fotografert!
    Jeg har den i to ulike blåfarger, en lys og en mørkere. De har ikke vært favoritter hos meg, men når jeg ser de her får jeg kanskje se på de med nye øyne :-)

    SvarSlett
  21. Hey.. du er jammen meg dyktig!
    Så lekre bilder!!
    Og så flott vannmerke!
    Jeg er helt misunnelig! ;)

    SvarSlett
  22. Very beautiful cornflower pictures!!

    SvarSlett
  23. Nydelige bilder!!
    Jeg har blomsten i hagen jeg også, visste ikke hva den het.
    Men nå vet jeg det - tusen takk!

    SvarSlett
  24. Alldeles nydelig har hatt den i hagen men no er den borte,har sett de vokser vildt her,, nydelige er de så må prøve og få tak i noen nye.:=)

    SvarSlett
  25. Stunning captures! I love that clear blue.

    Thank you for participating in Floral Friday Fotos!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)