fredag 15. juni 2012

ALLIUM OREOPHILUM: En yndig liten blomst!

Nå er mine store Allium for lengst avblomstret, men de har en liten lillesøster som blomstrer nå.
Nemlig lille Allium Oreophileum.
Den er ikke høyere enn ca. 15-20 cm., men nydelig er den, med sine yndige, små, purpur-rosa blomster:


Blomsterstilkene er faktisk litt lavere enn selve bladverket. Her blomstrer Alliumen sammen med en type Tusenfryd (i bakgrunnen).



Her: En vakker liten knopp . . .







Det var faktisk en ren tilfeldighet, at jeg skaffet meg denne blomsten. Jeg var på Europris ifjor høst, da jeg tilfeldigvis oppdaget pakkene med disse løkene. Billig var de også - mener jeg ga 25 kr. for en pakke med 15 småløk:o)
Vakre er de ihverfall, der de står!
Når de er avblomstret, tar jeg opp løkene - jeg orker ikke bladverket som visner og blir gult. Men ned i jorda skal de igjen - til høsten:o)

Ha en strålende fredagskveld der ute!!


8 kommentarer:

  1. Denne var ny for meg - helt bedårende vakker!
    Må jamen si du er flink til å ta bilder også, disse er jo som små kunstverk.
    Håper du får en flott helg!

    Klem/Nora

    SvarSlett
  2. Bare vakkert..takk for titten!:)God fredagskveld fra meg!:)

    SvarSlett
  3. Jeg er hekt enig med deg, denne er bedårende vakker, har masse av den i hagen.
    Fineste helga ønskes deg, klem.

    SvarSlett
  4. Jeg prøvde meg på denne og en hvit og rosa stripete,men de kom ikke opp!
    Er de virkelig så vakre må jeg prøve på nytt! De vanlige store kom skjønner ikke hvorfor!
    God helg INGUN

    SvarSlett
  5. Ja, disse var virkelig flotte! Håper dem har disse på Europris i høst også!

    Ønsker deg en super kveld og takk for koselig ord på bloggen min!

    SvarSlett
  6. Desse har eg ikkje sett før!
    Nydelege er dei! Fine bilder.
    Ønsker deg ei kjempefin helg Helene!
    Klem

    SvarSlett
  7. Det var sanneleg ein flott liten blome! Eg kan ikkje sei at eg har møtt den før. Heilt ny for meg. Du tek svært flotte bilde! Klare og med flott fargegjengivelse tekne frå fine vinklar slik at motivet kjem fram best mogeleg.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)