lørdag 23. juni 2012

Tett på: DIGITALIS


....eller Revebjelle som vi kaller den på norsk.
Revebjellene blomstrer nå i hagen min. Hvert år sprer denne planten seg rundt om i fjellhagen, og jeg lar den bare få ordne seg selv. Fargene hos meg går i hvitt og rosa, samt lys gul. Den gule har jeg ikke sett i år, selv om den har blomstret tidligere år.



Planten er giftig, og kan i høye doser være dødelig. Forgiftninger med revebjelle er trolig sjelden fordi planten smaker så bittert at det er vanskelig å få i seg stor nok dose.

Jeg har nå så store barn at jeg kan ha denne fine stauden i hagen selv om den er giftig. Jeg synes den er så flott, med sine fine detaljer:o)



Ønsker alle en fortsatt fin midtsommer-helg!

15 kommentarer:

  1. Ja, revebjelle er en ekte skjønnhet! Dette er en blomst jeg MÅ skaffe meg, hører jo absolutt til i en romantisk hage! Fortsatt god helg til deg!

    SvarSlett
  2. Ååhh så nydelig! Jeg elsker revebjeller, de er så vakre. Nydelig den nye headeren din også:) Klem Ellen.

    SvarSlett
  3. Sehr schöne Bilder!
    Einen schönen Abend Wünsche ich Dir.

    Liebe Grüße von Danny

    SvarSlett
  4. Revebjeller er bare SÅ skjönne! Jeg har de rundt omkring på forskjellige steder i hagen, og de gjör seg fint både i bedene og på litt "villere" steder. Det er super med planter som klarer seg selv som revebjellene gjör:-)

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder av nydelige blomster!

    Fortsatt fin helg ønskes deg!

    Klem

    SvarSlett
  6. Så vakre revebjeller,helt nydelige!:)

    SvarSlett
  7. Den hvite er helt magisk!
    Hva heter den mon tro?

    SvarSlett
  8. Wonderful pictures!

    Have a nice sunday,

    Amalie

    SvarSlett
  9. Hei Helene!
    Revebjeller er en må ha plante i hagen. Jeg lar også den frø seg og ordne seg selv, så går jeg å fordeler den utover når den spirer neste år.

    Ønsker deg en fin søndag. Klem Vivi

    SvarSlett
  10. Digitalis er virkelig en flott blomst. Den sprer seg veldig bra, men jeg luker bort dem jeg ikke vil ha eller har plass til, og så kommer de tilbake et annet sted! Apropos lupiner, som de vil utrydde her i fylket, er superlekre.

    SvarSlett
  11. Hvor er dine degitalis smukke.
    Jeg holder også af planten, og vi har den flere steder i haven. Jeg har dog endnu aldrig haft en gul degitalis.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlett
  12. Hallo, du bist meine 50. Leserin : ) : ) : ) du kannst dir gar nicht vorstellen wie fest ich mich darüber freue!!! Dein Blog ist aber auch super schön! Du macht wunderschöne zarte und mit viel liebe und Details Fotos!!! Werde gerne auch deine Leserin! Liebe Grüsse Sarah

    SvarSlett
  13. Er så hjertens enig! Revebjellene får spre seg litt som de vil her også, nytelse å se de stolte blomsterstende strekke seg opp mot himmelen :-)

    Klem Tone

    SvarSlett
  14. Fantastiskt vackra men giftiga..men har man inga små barn är det ju ok :)
    Ha det så fint nu från Maria

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)