fredag 8. juni 2012

I Rhododendron-hagen: AZALEA!!

For noen år siden fikk jeg idèen om å lage en Rhododendronhage. Vi har jo fjell på en del av tomta, og her var det en del store stein hvor det ikke vokste noe særlig.
Nå begynner det så smått å ta form her, og akkurat nå er det blomstringstid for mange av mine Rhododendron- og Azalea-busker.

Ikke alle blomstrer hvert år, men det er alltid noen som er i blomst, selv om noen har "hvilepause" :o)

Blandt Rhododendron har jeg også plantet en del Azalea-typer. Noen blomstrer tidlig og andre står i blomst nå.
Jeg tenkte jeg ville vise Dere noen av disse vakre Azalea.buskene.
På bildet under ser du en rosa azalea med fylte blomster:


Jeg har også en rosa Azalea med enkle blomster...

En Azalea som blomstret i begynnelsen av Mai, med blå/lilla blomster ser du her....Den har fått selskap av en pute med rosa vårphlox....


Tilslutt en knall rød/rosa Azalea som heter Japonica. Denne er dessverre på hell i disse dager . .


Disse Azaleane er vinterherdige og er ikke samme Azalea som den man har inne til jul.
Noen av dem er vintergrønne, mens andre mister alle bladene om høsten, for så å blomstre på bare grener. Bladene kommer da etter blomstringen.
Azalea liker sur jord, og passer derfor godt i naturhagen min, under furutrærne. Her er det vandrende skygge som passer disse plantene utmerket:o)

Ha en fin fredagskveld!!



13 kommentarer:

  1. Heia Helene, før en nydelig hage du må ha, æ har ikke disse sortene som du viser idag, men nydelig var de :)

    Håper du har det bra ellers,

    ha en fin fredag,

    hilsen Lisbeth :O))

    SvarSlett
  2. Så vakkert du har fotografert denne fantastiske busken. Har en stor hvit/rosa en som står i full blomst i hagen her jeg også, men synes den er kjempevanselig å fotografere, nå enten en går tett på eller langt ifra, Du greide det kjempefint!!

    :-)

    SvarSlett
  3. Så nydelige azalea du har! Jeg har kun en rhodedendron, og den står i full blomst nå:).

    SvarSlett
  4. Eine sehr schöne Fotoserie...Azaleen und Rhododendron in wundervollen Farben...
    Liebe Grüße, Karin

    SvarSlett
  5. Så nydelige bilder av Azalea!
    Gleder meg til mine står i blomst, det er rett før de eksploderer nå:)
    Men ser jeg må skaffe meg flere sorter:) Takk for titten:)
    Klem Hanne

    SvarSlett
  6. DE er kjempeflotte, litt av en samling!

    SvarSlett
  7. Herlige bilder!!
    Jeg har den på det nederste bilde...og den er/var et syn under blomstring.
    Ha en fin fin lørdag!
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  8. Her var det virkelig mye flott blomstring!

    Ønsker deg en fin og solrik helg!

    SvarSlett
  9. Vilka vackra blommor/fotografier! Ha en fin weekend!

    SvarSlett
  10. Mye fint du viser her. Interessant, det du skriver om hvilepausene, for det skjer her også i år med flere busker, og jeg begynte å bli litt urolig for det har jeg ikke sett tidligere.

    SvarSlett
  11. Vakkert, bare helt vakkert:)
    Og så herlige farger på bildene fra drivhuset. Vårlige glade farger:)
    Klem Grace-Jane

    SvarSlett
  12. Så nydelige de er! Jeg har bare Rhododendron i hagen, men teller litt på knappene om jeg ikke skal kjöpte Azalea også.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  13. Så fint det var! :) Her er det bare to rohdondrendron enda, men får se hva det blir til etterhvert :)

    Du tar så fine bilder :) Og veldig koselig hageflekk det her :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)