onsdag 13. juni 2012

KJØKKENHAGEN UKE 24

Det skjer forandringer fra uke til uke, selv om det ikke er det varmeste sommervære om dagen.
Noen av urtene mine har overvintret fra ifjor, og begynner å bli ganske så store og kraftige.

Oregano-planten min tar snart overhånd i urtebedet enda jeg delte den opp i våres for å gi bort litt...



Sitronmelissen vokser også som bare det, og innimellom der vokser mynten. Den må ha undjordiske utløpere, for den sto lenger ifra sitronmelissen ifjor. Her blir jeg nødt til å rydde opp skikkelig:o)



Min Timian brer seg også godt utover, og blomster nå...




1. Mai satte jeg ned noen poteter. Jeg har bare et par renner i år. Det er fordi potetåkeren ifjor ble en fjasko. Da vokste potetrisene seg så store at de veltet, rett og slett. Jeg tror jeg hadde for god jord, de vokste i ren kompostjord!
I år står de i mer sandblandet jord. Nå har jeg hyppet potetene, og håper at de skal holde seg oppreiste:o)



Jeg har ikke sått så mye forskjellig i kjøkkenhagen i år. Men noe blir det - som Ruccola-salat. Det går litt sakte fremover, synes jeg. Må nok få litt bedre temperaturer...



Reddiker måtte jeg selvfølgelig også ha. Både reddiker og salat vokser fort, og kan såes flere ganger iløpet av sommeren.
Her - en liten reddikplante (blandt mange), som er moden om en til to uker, forhåpentligvis:o)


Igår sådde jeg flere reddiker og litt isbergsalat. Så kommer det litt forskjellig utover i sesongen:o)

Jordbærplantene blomstrer godt, og det er grønne kart på gang.. Regner med at de bergynner å modnes iløpet av en ukes tid.


Hagejordbærne er senere ute enn markjordbærne. Jeg har allerede plukket mange markjordbær - som har forsvunnet rett i munnen;o) 

Ønsker Dere alle en flott juni-dag!!

6 kommentarer:

  1. Så fin kjøkkenhage! Vi holder fortsatt på å planlegge vår hage- så urtehagen har vi ikke kommet langt med! Men bilder som dette inspirerer en jo til å få litt fart på sakene:) Ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Så mye spennede du har! Jeg har plantet litt forskjellig salatblader og sånt, og er enig i at det går tregt.

    SvarSlett
  3. Så herlig med kjøkkenhage. Det kunne jeg ha tenkt meg

    SvarSlett
  4. Å så fint det knoppas och växer.
    Ha de väl från Maria ♥

    SvarSlett
  5. Markjordbæra skal forsvinne rett inn i munnen, kjempedeilig :O)

    Så fin kjøkkenhage du har , urtene dine ser så frodige og kraftige ut, her er heller ingen varme, så det går kjempe tregt ute i haven min ;)

    Håper du titter innom mæ en dag du føler for det, ha en fin onsdag, Helene, hilsen Lisbeth ;O)

    SvarSlett
  6. Tenker det dufter herlig i kjøkkenhagen din:)
    Det er så herlig å bare gå rundt og kjenne alle de skjønne duftene.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)