lørdag 21. april 2012

NYE OG SPENNENDE PLANTER OG BLOMSTER HAR ANKOMMET!! :o)


Jeg går spennende tider i møte. Jeg har nemlig bestilt litt nytt til hagen på nettet, og nå har pakken endelig kommet hjem til meg!


Bakker har de veldig mye spennende til hagen - mye som jeg ikke har lykkes å finne på plantesentere rundt omkring.


I år har jeg går til anskaffelse av en klatrebusk som heter Japansk Blåregn. Om den trives, kan den vokse seg til et ganske stort og fint tre! Og det er liksom drømmen, da!
Til venstre ser du et bilde:o)
Japansk Blåregn kan dyrkes i sone H3 - H4

Den kan du få tak i på Denne siden, hvor jeg bestilt min. Planten jeg mottok bar Ca. 40-50 cm høy og i  frisk og god stand.
 Kinasøte er en forholdsvis lavtvoksende staude (flerårig) som blomstrer med fullt av vakre, sterkt Himmelblå, blomster i fra August måned og helt frem til frosten kommer. Den liker seg best i "vanrende skygge" og er ganske så hardfør. Jeg har også kjøpt Kinasøten på Bakker. Jeg bestillte like godt 3 stk., for å få litt ut av blomstringen det første året. Denne stauden har jeg kjøpt tidligere på et plantesenter, men det viste seg at det ikke var orginalen. Denne gangen vet jeg at jeg har fått tak i den ekte stauden, som forøvrig heter Gentiana Sino Ornata på latin.

Formering: Ved deling
Bruksområde: I rabatter og fjellhager

Kinasøte - Gentiana Sino Ornata


Nå skal jeg ut i hagen å plante mine nye hagegleder:o)

Har du lyst på vakre og spennende planter til hage og drivhus?

12 kommentarer:

  1. Hei! Flotte blomster til hagen. Her jeg bor kan vi ikke ha så mye rart, veldig hardført her. Mye salt i luften. Beundrer alle hagene rundt om her inne, de er så flotte.
    Ønsker deg en fin lørdag, klem

    SvarSlett
  2. Kor heldig du e som kan plante ut blomster nu, her må vi ennu vente litt med det:)
    Æ har også fått pakke fra Bakke, 3 stk peon og stokkroser, har plantet dem i krukker og satt dem i drivhuset ,så får de stå der til æ kan plante de ut :)
    Kor sæ med blomsterne , Helene, håper det går bra med dæ etter behandlinga di, ha ei finn helg, hilsen Lisbeth ;O)

    SvarSlett
  3. Blått er flott:)) Så mye spennende du har fått!! Moro:o)

    SvarSlett
  4. Så flotte planter! Jeg må nok bare drømme om Japansk blåregn, for den er nok ikke hardfør nok her i Midt-Norge...

    SvarSlett
  5. Lykke til! Jeg var så overrivrig de første årene med hage at jeg ennå er litt utslått. Så mest luking på meg. Men, tror det blir noen tilskudd i hagen i år.

    Kos deg, det blir fint!

    SvarSlett
  6. Så spennende blomster Helene
    Tenker hagen din blir fin..
    måtte det bare komme noe sol og varme snart.
    Ha en fin søndag
    Klem Anne

    SvarSlett
  7. Blomsten du har på bilde så vi mye av den da vi var i Italia i påsken. Og vi diskuterte lenge hva den het på norsk, og kom fram til at det var Blåregn. Nydelige ranker som blomstret på naken kvist og som hang over gjerder og murer. Ett nydelig syn. Og den er satt opp på ønskelisten etterhvert! Håper jeg klarer lage nok le til at den vil trives her i Namdalen!!
    Ønsker deg en fin fin søndag!
    Titti-klæmm!!

    SvarSlett
  8. Grastulerer med nye planter!
    Gleder meg til å se Blåregnen din med blomster ettehvert!

    SvarSlett
  9. Herlige farger, Helene! Det er noe spesielt med blåfarger i hagen synes jeg.

    KLEM

    SvarSlett
  10. Nydelige blomster du har valgt!..blir bare lekkert..:)
    Bakker har mye spennende...

    SvarSlett
  11. Nydelige blomster du har kjøpt:) Blåregn er jo bare så utrolig vakkert!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)