tirsdag 21. august 2012

FAVORITT: Portulakk i ampel

Jeg har flere ampler med blomster i. 
Men blandt dem har jeg èn favoritt.
 Det er en type Portulakk, som er frøsådd.
 Frøene er fra Thailand.







I samme ampel har jeg plantet en sommerblomst som heter "Blåøyeblomst"
 Denne er også frøsådd.

Jeg synes disse blomstene gjør seg så fint i sammen - men så er det da også mine favorittfarger:o)

 

Portulakk skal ha full sol, og tåler å tørke ut p.g.a. sitt tykke bladverk. Dette er også en plante som visstnok skal være spiselig, og kan brukes i salater, supper, dressing og majones m.m.
Jeg har ikke prøvet dette ut.
 Portulakk finnes i utallige farger og varianter, men jeg synes denne fargen er den vakreste av dem alle:o) Jeg har ikke funnet denne fargen på plantesentra.
 Hvert år samler jeg frø fra de vissne frøstandene, slik at jeg kan så nye planter til neste vår.

Det var dagens favoritt ifra meg:o)
Ha en fin kveld!!

17 kommentarer:

  1. Qué maravilla! son hermosas.un saludo.

    SvarSlett
  2. Å så nydelige ampel du hadde, de blåe har æ også sådd for et par år sia, de er så nydelig ;)

    Ha ei fortsatt fin uke, Helen.

    Klem ;O)

    SvarSlett
  3. Håller med, färgerna är härliga ihop. Snygg portlak! Kul när man frösått dem själv.

    SvarSlett
  4. Dette var nydelig Helene!
    Vakker ampel..
    Begge disse sortene er nye for meg, men utrolig fine.
    Så gøy å ha sådd selv da !
    Klem fra Anne

    SvarSlett
  5. Så flott med portulakk i ampel!
    Og ekstra gøy når en får med seg frø fra utlandet:))
    Ha en fin kveld:))

    SvarSlett
  6. Kan godt forstå at dette er en favoritt. Utrolig vakker. Og ekstra gøy når en har fått den til helt selv fra frø. :0)

    SvarSlett
  7. Your blog is gorgeous Helene and I love your beautiful photography!

    SvarSlett
  8. Nydelige bilder av vakre blomster.
    Skjønner godt det er en favoritt.
    Blir imponert over all jobben du legger i hagen din, og så mye vakkert du har i den.

    Fin kveld til deg!
    - AC

    SvarSlett
  9. De var nydelige begge to! Portulakken var jo ekstra spennende, tror jeg må holde utkikk etter frø.

    SvarSlett
  10. Pene bilder! Ha en flott kveld!

    SvarSlett
  11. Himmelske blomster! :-)

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  12. Så flotte bilder og nydelige blomster!
    Jeg har fått meg drivhus og er ute etter inspirasjon til hva jeg skal så til våren! Her kan jeg finne litt av hvert tror jeg!

    SvarSlett
  13. Du tar virkelig vakre blomsterbilder, Helene! Disse er intet unntak:)

    SvarSlett
  14. Det var kjempenydelige bilder, og du er kjempeflink til å fotografere blomster! Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg!:)

    SvarSlett
  15. Väldigt vackert, jag har också sått portlack men nu förstår jag att jag gjort helt fel :-) Härlig blå färg och verkligen himmelskt!
    Kram och ha en fin fredag.

    SvarSlett
  16. Nydelig ampel med blomster som passer godt sammen!

    Ha en fin lørdag :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)