tirsdag 29. oktober 2013

TIPS: Hvordan få hvit bakgrunn på blogg-bilder og header

Blir den hvite bakgrunnen på headeren din gråaktig?
 Selv om bildet ditt har hvit bakgrunn i utgangspunktet?
Det er ganske så irriterende når man ikke får bakgrunnen hvit, slik som dette eksempelet:

 
 
 
Vil du vite hvordan du kan få tilbake den orginale hvite bakgrunnen på bildet ditt, slik som i eksempelet under?
 
 

Jeg vet at dette er er problem hos alle som bruker  Blogger's blogspot.


Her er et tips som virker:
Bilder som lagres på dataen lagres som regel automatisk som en JPG.fil.
Dette kan endres med et lite klikk!

Lagre den nye headeren som PNG.fil istedenfor PNG.fil.
Dette gjør du ved å klikke "lagre som".
Deretter velger du hvilken "tag" du vil lagre bildet ditt i.
Nederst på siden står filnavnet på det aktuelle bildet. Klikk da på pilen til nederst til  høyre i skjermbildet, og det vil komme opp flere fil-alternativer.
Velg da PNG.fil ved å klikke på dette alternativet.

Følg denne oppskriften:
(Eksempelet som er brukt her, er gjort i Photoscape bilderedigering.)



 


 



På eksempelet over kommer det flere fil-alternativer opp, du velger da:  png.fil
 
 
SÅNN.
Da skulle alt være i orden, og bildet ditt blir lagret med hvit bakgrunn - også når du legger det inn på bloggen din!
 
Håper at min illustrasjon ovenfor er lett å følge!
Lykke til!!

13 kommentarer:

  1. Så flott tips Helene!
    Headeren din er lekker...som alltid:)
    Ønsker en fin kveld:))

    SvarSlett
  2. Jeg synes du lager så fine headere=) Det er jeg skikkelig dårlig på!!! Takk for tipset=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Så flott å få oppskrift, har sett mange som har vært frustrert over dette:) Så vet jeg hvor jeg skal lese når jeg skal prøve meg på sånn ava greier ;)
    Klem

    SvarSlett
  4. Tusen tusen takk snille deg !!
    Dette har jeg etterlyst, og endelig var det en som hadde fasiten :)))

    Riktig god natt til deg
    Klem Heidi

    SvarSlett
  5. Thank you for this good tip and your work, Helene!

    SvarSlett
  6. Kjempefint at du tar opp sånne ting ! Så bra å få noen tips ! Jeg håper headere kommer snart også. fin kveld til deg ! Klem

    SvarSlett
  7. Er min hvit?? eller ikke?? gidder du se du, fra din skjerm??

    SvarSlett
  8. supert tips! Da skal jeg jammen ta fram en header jeg 'ga opp å få hvit' :-)

    SvarSlett
  9. Men åh, det ska jag testa! Jag hade börjat tro att jag är knäpp - bakgrunden ser nämligen vit ut i Photoshop, men så fort bilden hamnar på bloggen så är den inte längre vit. Har känt mig så korkad som inte fattar vad jag gör för fel :)

    Kram
    //Linda

    SvarSlett
  10. Stort tack för hjälpen. Du hade det rätta svaret på min svåra fråga.
    Elisabeth

    SvarSlett
  11. Tusen takk for det gode tipset !
    Dette skal eg prøve.
    Takk for at du deler :)

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  12. Hurra endelig fant jeg ut av det som jeg har plagdes med i flere dager arg...
    Søkte på mitt problem og da dukket bloggen din opp som redningen.
    Jeg har alltid lagret i jpg, men denne gangen gikk det ikke.
    Nå vet jeg iallefall hvordan jeg må gjøre det.

    Tusen takk for att du deler.

    SvarSlett
  13. Tuuusen takk :-) Holdt på å irritere vettet av meg her jeg satt og skulle endre headeren på bloggen min og den ble grå uannsett hva jeg gjorde i photoshop.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)