mandag 18. november 2013

DRIVHUSGLEDER 2013: Vinter-ekspriment!

Det er en ny vår inne i drivhuset nå, i slutten av November! Mine Pelargonia blomstrer og har aldri vært så flotte som nå. Synd de ikke kan stå ute...


Ellers har jeg drue-kart, det er stadig modne tomater og nye blomster på disse plantene. Jeg har kastet ut mesteparten av tomatplantene, men fremdeles kan det odles. Paprikaplanten er blitt et lite tre og kommer med masser av blomster og kart. Spennende å se hvordan utviklingen blir nå i vinter!
 








Jordbær i bøtter kommer på nytt, med masse nye blomster, som for øvrig er rosa. Noen kart har også begynt å vise seg!
 




Så til mitt lille ekspriment:
Jeg prøver meg så smått på grønnsaksdyrking inne i drivhuset. Har lyst til å se hvordan dette kan fungere på vinteren, nå som jeg har plantelys. Min kjære mann har satt på en timer på plantelysene, slik at de skrur seg på kl.07:00 på morgenen og skrus av igjen kl.20:00 på kvelden. Selv på klare dager blir dagslyset for dårlig da sola står så lavt på himmelen og ikke er fremme mange timene. En liten byggvarmer sørger for at tempen ikke kryper under 10 grader. (Tempen ligger på mellom 11 og 20 grader)

Dette har jeg sådd:
  • Vårløk
  • Brokkoli
  • Gulrøtter
Urter
Jeg dyrker også diverse urter. Noen har jeg kjøpt i dagligvarebutikken og bare plantet om i større potter. Jeg har også sådd Koriander, samt Ruccola salat.

Fremdeles er det bare jord å se.... Jeg venter spent på spirer, noe jeg forventer skal skje iløpet av en ukes tid!
kanskje jeg noe opptimistisk, men det skader ikke å forsøke :-)
Jeg kommer med videre oppdatering fremover!

Her, et bilde av gårdsdagens "fangst":
 (Bildene i dette innlegget er mobilbilder, slik at kvaliteten er "så som så")
 
 

Husk Mandagstema #100 som er åpen for bidrag hele måneden!
Tema er NOVEMBER!
 
Ha en fin dag!
 
 

6 kommentarer:

  1. Grønnsakdyrking "på feil årstid" har jeg ikke prøvd,
    men stiklinger av diverse planter har fungert helt fint med plantelys.

    SvarSlett
  2. Fantastisk Helene, ka du får til, æ må bare beundre dæ som orker dette i de mørke høst og vinter måndene.
    Kjempe spennede prosjekt du har satt igang :)
    Tomatenene dine ser jo helt hærlige ut, likedan drue klasene :)
    Glær mæ til og følge dette prosjektet ditt videre.

    Ha ei fin uke , klem Lisbeth :O)

    SvarSlett
  3. Nice post! Thanks & Welcome for your comment and visit to my blog
    Have a nice day !

    Très bonne semaine à tous ! voici mes blogs
    http://weekendabstrait.blogspot.fr/
    http://voyagesetabstraits.blogspot.fr/
    http://weekendetcoupdebrosse.blogspot.fr

    SvarSlett
  4. Den som hadde et drivhus....sukk..:) Frodig i ditt. Lykke til med grønnsaksdyrkingen din. Så artig prosjekt å holde på med dag. Ha en fin helg.

    SvarSlett
  5. hei :)
    Nå er det lenge siden jeg har hvert her ser jeg ;)
    Ja mye som blomstrer nå ,som ikke pleier å blomstre.
    ganske utrolig egentlig! Håper ting blir modent :)
    God helg ønskes deg!
    klem :)

    SvarSlett
  6. Så fantastisk spennende med vintereksperiment i drivhuset! Må väre toppen å ha varme der!
    Lykke til, og ha en fin adventstid!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)